GPT – Generative Pretrained Transformer ראשי תיבות

Generative Pretrained Transformer, או GPT, הוא מודל למידה עמוקה בשימוש נרחב למשימות עיבוד שפה טבעית (NLP). GPT פותח על ידי OpenAI והוצג לראשונה בשנת 2018, מאז עברה GPT מספר איטרציות עם שיפורים בארכיטקטורה, נתוני האימון וההיפרפרמטרים שלה.

בבסיסו, GPT הוא סוג של רשת עצבית המכונה שנאי, אשר הוכח כיעיל במיוחד להפקת טקסט בשפה טבעית. באופן ספציפי, GPT משתמש בגרסה של ארכיטקטורת השנאים הנקראת שנאי המפענח בלבד, כלומר הוא מייצר פלט רק על סמך רצף קלט ואינו משתמש במידע נוסף מחוץ לרצף.

אחד המאפיינים המרכזיים של GPT הוא השימוש שלו באימון מקדים ללא פיקוח, הכולל אימון המודל על כמויות גדולות של נתוני טקסט ללא כל תיוג מפורש של הנתונים. זה מאפשר למודל ללמוד דפוסים ומבנים כלליים של השפה האנושית, אשר לאחר מכן ניתן לכוונן עבור משימות ספציפיות במורד הזרם כגון תרגום שפה, מענה לשאלות והשלמת טקסט.

GPT השיגה תוצאות מרשימות במגוון רחב של מדדי NLP, כולל מודלים של שפה, סיווג משפטים ויצירת טקסט. לדוגמה, ל-GPT-3, הגרסה העדכנית והגדולה ביותר של המודל, יש למעלה מ-175 מיליארד פרמטרים והוא יכול לבצע משימות כמו כתיבת פסקאות קוהרנטיות ומתאימות להקשר, יצירת שירה ואפילו כתיבת קוד מחשב.

למרות ההצלחות שלה, GPT ומודלים שפות גדולים אחרים גם העלו חששות לגבי השפעתם הפוטנציאלית על החברה, במיוחד בכל הנוגע ליכולתם לייצר מידע ריאלי אך שקרי, להנציח הטיות הקיימות בנתוני ההדרכה ולהחמיר את אי השוויון הקיים. ככזה, מחקר מתמשך על שיטות AI אחראיות ושיקולים אתיים הוא חיוני כדי להבטיח שמודלים אלה מפותחים ופורסים באופן אחראי חברתית.

לסיכום:

מודל שפה מבוסס רשת עצבים מלאכותית המאומן מראש. המודל משתמש באלגוריתמים של בינה מלאכותית גנרטיבית על מנת לייצר טקסטים באופן אוטומטי.


במהלך האימון, המודל מכניס לפניו כמויות עצומות של טקסטים מרחבי האינטרנט ולומד לזהות ולשלב את התבניות השפתיות והמבניות הסמנטיות.


כתוצאה מכך, הוא מסוגל ליצור טקסטים חדשים בצורה שמתאימה לשפה המבנה והסגנון של הטקסטים שהוא למד.


במרכז המודל נמצאת רשת העצבים GPT, שהיא מבנה חיבורים ושכבות של ניורונים הפועלים במקביל לעיבוד הטקסטים.

קורס שימוש ב- AI מידג'רני ChatGPT